Gaźnik Holley 4150/4160

Jakub Piotrowski

Pierwszy czterogardzielowy Holley znalazł zastosowanie w Fordzie Thunderbirdzie w 1957 roku. Holley jako pierwszy prawdziwie wyścigowy gaźnik, w latach 60tych zaczął seryjnie trafiać pod maski najmocniejszych aut wielkiej trójki, również w potrójnym dwugardzielowym wydaniu co dawało aż sześć gardzieli.

W latach 60-tych specjalnie dla wyścigów Nascar powstała nowa wersja Holleya nazwana Double pumper. W latach 70tych holley całkowicie zdominował wszystkie klasy sportów samochodowych w Ameryce Północnej i stał się oczywistym wyborem konstruktorów, kiedy w grę wchodziła walka o miejsce na podium. Dzięki tym sukcesom i ciągłemu rozwojowi, marka Holley jest dzisiaj potentatem na rynku części performance.
Największą zaletą holleya jest jego modularna konstrukcja, bardzo łatwa w naprawie, serwisowaniu i modyfikacjach bez konieczności rozbierania całego gaźnika.

Składa się on z jednego głównego korpusu z czterema gardzielami i podstawy square bore. Na przodzie i tyle korpusu mocowane są metering blocki zawierające główne komponenty odpowiedzialne za dawkowanie paliwa i powietrza, do nich z kolei są mocowane komory pływakowe. Rozwiązanie to jest proste, skuteczne i pozwalają na wiele ulepszeń, dlatego tak szybko docenili je na torach. Żeby dostać się do dysz, wystarczy odłączyć wężyk paliwowy i odkręcić 4 śrubki, wymieniamy dysze na inne, składamy z powrotem i robimy kolejny przejazd na torze w walce o jak najlepsze czasy. Jedyną wadą tego rozwiązania jest zwiększone ryzyko wycieku paliwa.

W Holleyach znajdziemy wiele rozwiązań pozwalających na bardzo precyzyjne regulacje dla różnych stylów jazdy, obrotów i sytuacji na drodze.
4150 dostępne są w wersji zarówno podciśnieniowej, jak i mechanicznej. 4160 to uproszczone modele podciśnieniowe z tylko jednym metering blockiem.
4150 w wersji mechanicznej to słynny Double pumper, który swoją nazwę zawdzięcza dwóm pompkom przyspieszacza (accelerator pump). Właśnie on oferuje najlepsze osiągi i możliwości regulacji, dlatego też stał się swego rodzaju standardem na rynku i oprócz holleya jest więcej producentów oferujących tę samą konstrukcję z coraz to ciekawszymi ulepszeniami, z tego samego powodu powstał Double Pumper na sterydach, któremu nadano imię Dominator 4500, czyli gaźnik stworzony do zasilania silników o 4 cyfrowych mocach.

Podsumowując, gaźniki Holleya są sprawdzoną konstrukcją o bardzo szerokim spektrum zastosowania, od kruzera do dragstera. Przeciętny użytkownik tańszego modelu będzie mógł zrobić upgrade, bez konieczności kupna nowego. Jednocześnie droższe wersje zostaną docenione przez zaprawionych w boju tunerów.

Dzięki właśnie wspomnianym walorom śmiało stwierdzam, że Holley 4150 jest karabinkiem AR15 wśród gaźników.

Bądź na bieżąco z nowymi artykułami i zapisz się do newslettera

Wspieraj również na:

lub małe piwo :)