Kurs: budowa klatki bezpieczeństwa

ETS Fab

W tym roku pomimo uziemienia w ciasnym mieszkaniu nie zrezygnowałem z rozwoju w jedynym słusznym kierunku, wróciłem do książek i zrobiłem kilka kursów internetowych. Między innymi "Practical Roll Cage Fabrication" i "Motorsport Fabrication Fundamentals" które po krótce opiszę w tym wpisie. Może was to zachęci do tego samego a może zaoszczędzi trochę kasy. Wszystkie kursy po Angielsku.

www.etsfab.com
Practical Roll Cage Fabrication

To kurs będący serią video skoncentrowanych na budowie klatki bezpieczeństwa do motorsportu. Wszystko jest podzielone na moduły z których dowiemy się :

  • podstaw o poszczególnych elementach klatki,

  • Jak poruszać się po regulaminach i zaprojektować klatkę

  • potrzebne narzędzia zależnie od dostępnego budżetu i doświadczenia

  • Rodzaje materiałów, stalowe profile i ich spawalność

  • Jak robić dodatkowe wzmocnienia (gussets)

  • umiejscowienie fotela, pasów bezpieczeństwa

  • Jak zbudować giętarkę do profili +plany w CAD

  • Przygotowanie nadwozia, usuwanie wygłuszeń

  • Bardzo szczegółowo opisane główne procesy: mierzenie, cięcie, gięcie i spawanie

  • mocowanie do nadwozia czyli stopy/fundamenty klatki

  • Przy okazji organizacja stanowiska pracy oraz BHP

  • Na koniec podsumowanie i wypracowane przykłady

Z tego kursu dowiedziałem się znacznie więcej niż gdybym spędził tydzień na youtubie, oglądając wszystko co udałoby się znaleźć. Uzupełniłem luki w swojej wiedzy na temat klatek bezpieczeństwa i poznałem kilka sztuczek ułatwiających prace. Wiem też jakie narzędzia na pewno będę musiał kupić a z jakimi mogę jeszcze poczekać. Raz zapłacone, ale mogę wracać do kursu, kiedy tylko będę miał ochotę czy potrzebę odświeżenia wiedzy, co jest dość fajne, bo wiem, że jeszcze przez X miesięcy nie będę mógł sprawdzić tej wiedzy w praktyce. Minusem jest to, że certyfikat ukończenia kursu jest tylko ozdobą do powieszenia na ścianę i oficjalne instytucje będą miały to gdzieś. Dobrze wygląda w CV ale nie jest to papier kwalifikujący na jakiekolwiek stanowisko, dlatego warto jednocześnie zrobić zwykły papier spawacza MIG i TIG. Zwykłe kursy zawodowe zrobię przy najbliższej okazji, a do tego czasu internetowy kurs jak ten wystarczająco zaspokoi mój głód wiedzy.

Motorsport Fabrication Fundamentals

To kurs poświecony konkretnym technikom i narzędziom używanych w warsztacie budującym wyścigówki i Customy. Kurs porusza tematy :

  • Rodzaje używanych matriałów, w tym różne stopy aluminium i tytanu

  • potrzebne narzędzia w 16 różnych kategoriach, parametry, funkcje

  • opis wszystkich procesów związanych z narzedziami

  • szczególny nacisk na mierzenie, cięcie, gięcie i spawanie

  • Jak robić estetyczne brackety, stół do spawania i wzmocnienia konstrukcji

  • Praktyczne porady i sposoby na ułatwianie sobie pracy

  • Spawanie MIG i TIG, opisane dokładniej niż w kursie "Roll cage.."ale wciąż mniej niż w kursie dedykowanym

  • Rozmieszczenie narzędzi i planowanie warsztatu

  • BHP

  • Na koniec podsumowanie i wypracowane przykłady

Z tego kursu już tak zachwycony nie jestem, ponieważ w większości pokrywa się on z wcześniej zrobionym kursem budowy klatki bezpieczeństwa, wiele tematów zostało bardziej rozwiniętych i również dużo zostało streszczonych. Jeśli do kursu "Rollcage..." przysiąść bardzo uważnie i robić dokładne notatki jak uczeń z przedniej ławki to "Fabrication Fundamentals..." jest zasadniczo zbędny, a już na pewno, jeśli mamy wcześniejsze ślusarskie doświadczenie. Na szczęście ten kurs był gratis w pakiecie promocyjnym...

...I tutaj ProTip

Warto zapisać się do ich newslettera lub śledzić social media. Co jakiś czas robione są promocje i wysyłane kody rabatowe, wystarczająco często by na przykład odczekać miesiąc/lub dwa i kupić cały pakiet w cenie jednego kursu, lub dostać spory upust. Tak samo też robię ze spokrewnioną stroną HP Academy i udało się w ten sposób nieco zaoszczędzić.

Bądź na bieżąco z nowymi artykułami i zapisz się do newslettera

Wspieraj również na:

lub małe piwo :)