Jakie średnice w układzie wydechowym

więcej nie znaczy lepiej

Jakub Piotrowski

Zacznijmy od Header primary pipe - jest to rura wychodząca bezpośrednio z flanszy mocującej do głowicy, rura primary kończy się na połączeniu z inną rurą.
Długie kolektory z dobrze dobraną średnicą primary zwiększą prędkość spalin przy minimalnych stratach, co przełoży się na lepsze opróżnianie komory spalania.

Primaries małej średnicy oczywiście przepchnie mniej objętości spalin niż większe, jednakże mniejsza średnica zwiększa prędkość spalin. Primary z rozmiarem zachowanym w granicach rozsądku, zdecydowanie doda nam niutów w dolnym i środkowym zakresie obrotów.

Teoretyczna idealna średnica primaries oparta jest na wartościach przepływu z kanału wydechowego. W praktyce do wyboru najczęściej mamy 3 popularne rozmiary.
- 1 5/8 (41mm) na ten rozmiar kwalifikuje się większość small blocków mniej więcej do 375hp.
- Z kolei powyżej takich numerów prędzej sprawdzi się 1 3/4 (45mm)
- 1 7/8 (48mm) to już rejony dłubniętych Big blocków, czyli zdecydowanie powyżej 500hp

Długość samych rur primary może mieć duży wpływ na to, co się będzie działo podczas otwarcia zaworów. W przypadku naszych popularnych 4w1 dowiedziono, że powyżej 24" a 42" silnik staje się mniej czuły na różnice w długościach pomiędzy primaries, wyciskamy najwięcej momentu obrotowego i mocy właśnie w tych widełkach. Tak więc nie martwimy się tym na zapas, posiadając Longtuby.

Wracając do cech kolektorów rurowych, przejdę do kolejnego kryterium, czyli średnicy końcowej kolektora wydechowego.
W tej kwestii nie spinamy się za bardzo i zwyczajnie pilnujemy, żeby kolektor nie był mniejszy niż faktyczne zapotrzebowanie silnika. Najczęściej spotykane rozmiary to (ciągle Mówimy o V8 więc chodzi o dwa kolektory)
2 cale przewidziane są pod seryjne i łagodne silniki.
2 1/2 (63.5mm)
i 3 cale, Wiekszość dostępnych na rynku to właśnie taki rozmiar, taki standard po prostu się przyjął wśród producentów.
3.5 będzie raczej ekstremum w tym zestawieniu.

Temat długości samych secondary można śmiało pominąć, ponieważ ma zastosowanie dopiero tam, gdzie cały układ wydechowy kończy się na samym kolektorze.

Niestety wszystkie korzyści produkowane przez właściwie dobrany kolektor bardzo łatwo zredukować, poprzez nieadekwatny dobór reszty układu wydechowego, dlatego teraz opiszę jak obliczyć pożądaną średnicę rur, które poprowadzimy wzdłuż długości całego auta.

wspomniane w innym materiale działania dynamiczne również mają zastosowanie w dalszej części układu wydechowego. Dlatego odpowiedni dobór średnicy również ma znaczenie dla zapewnienia przepustowości jednocześnie bez strat w prędkości.

Idealnie byłoby obliczyć każdy silnik indywidualnie, uwzględniając pojemność, obroty, moc i przepływy w kanale wydechowym. My nie mamy na to czasu i jako pewne uproszczenie możemy zastosować zasadę 2.2 CFM na każdego konia mechanicznego, niektóre źródła podają 2.1 CFM.

Ponieważ nie budujemy dragstera za milion dolarów, to na nasze potrzeby wystarczą uproszczone tabele i kalkulatory internetowe, które uwzględniają przepustowość rur o różnych średnicach.


Dla zdecydowanej większości naszych Vósemek, 2.5-calowy podwójny układ wydechowy będzie w zupełności wystarczający, nawet z modyfikacjami.

Podwójny 3-calowy wydech warto rozważać dopiero w okolicach 500 hp.

https://www.musclecardiy.com/performance/exhaust-system-performance-math/

https://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator5.php

tabela https://m.roadkillcustoms.com/determine-proper-exhaust-tubing-size/

Jeśli chcemy wycisnąć maksimum mocy w drogowym aucie, a tłumiki są dla nas złem koniecznym to, powinniśmy dobierać je nie na podstawie średnicy rury wlot/wylot, tylko na podstawie oferowanych przepływów wewnątrz puszki.

Nawet jeśli widzimy tłumik z wielgachnym 3-calowym wlotem, to silnik wciąż może widzieć coś mniejszego, ponieważ producenci często produkują jeden rodzaj tłumika tylko z różnymi średnicami wlotu i wylotu.
Empirycznie dowiedziono, że jeśli na każdego konia mechanicznego przypada 2.2 CFM w tłumikach, to nie musimy się już martwić stratami mocy przez same tłumiki. Np. Czterystukonny silnik będzie potrzebował łącznie 880cfm, by oddychać swobodnie, w takim wypadku dwa tłumiki 440Cfm dadzą pożądane rezultaty.

link do przykładowego porównania.

https://www.exhaustsoundclips.com/cfm.pdf

Bądź na bieżąco z nowymi artykułami i zapisz się do newslettera

Wspieraj również na:

lub małe piwo :)