Aparaty zapłonowe

Mechanical Vs. Vacuum advance

Jakub Piotrowski

W aparatach zapłonowych wyprzedzenie zapłonu dzieje się samoczynnie z użyciem mechanizmu pracującego w tej samej osi co pozostałe elementy. [Mechanizm odśrodkowy – mający swoje poczatki już w silnikach parowych I młynach wodnych]

Składa się on z podwójnej krzywki, dwóch ciężarków i sprężynek. Wraz ze wzrostem obrotów, siła odśrodkowa wypycha ciężarki na zewnątrz. Ciężarki te z kolei za pośrednictwem krzywki obracają trzonem, na którym zamocowany jest palec. Sprężynki decydują o tym, jak szybko się to dzieje. Właśnie Opisany rodzaj wyprzedzenia zapłonu, nazywamy mechanicznym [mechanical advance] Regulacja tego mechanizmu odbywa się przez: zmianę ciężarków, zmianę sprężyn i różnego rodzaju ograniczniki. W większości seryjnych aparatów jest to wykonalne jednakże zdecydowanie bardziej czasochłonne ze względu na umiejscowienie, W aftermarketowych aparatach mamy ułatwiony dostęp I często gratis dostajemy dodatkowe drobiazgi, ponieważ producenci wychodzą z założenia, że I tak będziemy testować różne krzywe wyprzedzenia zapłonu. (ignition curve)[(grafika)].

W aparatach zapłonowych znajdziemy jednocześnie drugi sposób wyprzedzenia zwany podciśnieniowym. [vacuum advance]. Stosowany jest on pod większą ekonomię w codziennej jeździe.

Na przykład przy spokojnej przemieszczaniu się bardziej pożądane są stechiometryczne mieszanki paliwa I powietrza. Jednakże taka mieszanka spala się zdecydowanie wolniej od bogatej, dlatego podczas małego obciążenia może ona skorzystać z jeszcze większego wyprzedzenia zapłonu, dla skutecznego spalania I niwelowania niepożądanych efektów nieco uboższej mieszanki. (by ciśnienie w cylindrze wystąpiło w najlepszym do tego momencie I nie podnosić temp spalania). Vacuum advance daję tę dodatkową ilość czasu, potrzebną mieszance do spalenia całkowitego co oznacza mniejsze spalanie i czystsze spaliny. Od strony mechanicznej wygląda to tak, że kiedy jedziemy ze stałą prędkością (cruising), przepustnica jest otwarta tylko częściowo, co powoduje wysokie i stabilne podciśnienie w kolektorze ssącym.

Doprowadzamy to podciśnienie do membrany w mechanizmie aparatu zapłonowego. Mechanizm ten porusza podstawę czujnika w aparacie zapłonowym, dodając lub odejmując stopni. Przy dodaniu gazu podciśnienie spada i wraca on do pozycji zerowej.

W przeszłości Bywały również aparaty, w których wyprzedzenie mechaniczne zastąpiono podwójnym podciśnieniowym, brały one podciśnienie z więcej niż jednego źródła. Jednak nie sprawdziły się na dłuższą metę i ostatecznie świat motoryzacji próbuje o nich zapomnieć.

Pod koniec XX wieku, Komputeryzacja aut pozbyła się obu wspomnianych mechanizmów [vacuum I mechanical advance], aczkolwiek w pewnym sensie dalej one istnieją, ale już jako wartości w cyfrowych tabelkach.

Na przykład Wyprzedzenie mechaniczne zostało zastąpione przez informacje o obrotach silnika a podciśnieniowe przez informacje o aktualnym obciążeniu.

Przy okazji zamknijmy tutaj temat aftermarketu.

W praktyce przeciętna osoba chcąca kupić aftermarketowy aparat ma do wyboru dwie opcje.

Aparat potocznie nazywany Vacuum advance posiada on jednocześnie wyprzedzenie mechaniczne I wyprzedzenie podciśnieniowe. Oraz Aparat mechaniczny, który posiada tylko mechaniczne wyprzedzenie.

Aparaty podciśnieniowe mają bardzo szerokie zastosowanie I powinny być niewątpliwym wyborem, do każdego auta normalnie poruszającego się po drogach.funkcje podciśnienia w nich zawsze można ograniczyć lub zwyczajnie deaktywować, co jest nawet wskazane w przy regulacjach silnika.

Z kolei aparaty mechaniczne stworzone są pod sytuacje takie jak wyścigi na torze, w pełni zero jedynkowa jazda, bez podróży w trasie czy cruisingu, czyli wszędzie tam, gdzie podciśnieniowe wyprzedzenie byłoby tylko zbędnym dodatkiem.Swoją droga Przy 100% otwarciu przepustnicy I tak nie ma podciśnienia potrzebnego do zadziałania vacuum advance.

Bądź na bieżąco z nowymi artykułami i zapisz się do newslettera

Wspieraj również na:

lub małe piwo :)