Stroker

Jakub Piotrowski

Stroker

tak potocznie nazywamy silnik w którym zwiększono pojemność skokową poprzez wymianę jego wnętrzności. Silnik taki budujemy najczęściej z użyciem wcześniej skompletowanego gotowego zestawu zwanego “Stroker kit”.

W skład zestawu wchodzi nowy wał korbowy o większym wykorbieniu, pasujące korbowody I tłoki o mniejszym “compression distance” czyli dystansie pomiędzy koroną tłoka a osią sworznia. Lakonicznie mówiąc: Wał z większym ramieniem I niższy tłok.

Po co się to stosuje ?
No cóż, zależy kto pyta. Człowiekowi z ulicy, dziecku czy małżonce wystarczy tekst typu “wincyj mocy” I “there is no replacement for displacement”
Dla tych którym nie wystarczą frazesy opiszę najpierw co w praktyce sie zmienia, a później przykłady zastosowań

Stroker kit przede wszystkim zwiększa moment obrotowy I zmienia charkaterystykę silnika poprzez przesuniecie szczytowych punktów z wykresu w stronę niższych obrotów. Zdecydowanie zwiększa przyspieszenie, zarówno to wyrażone w sekundach jak I to mierzone w szerokości uśmiechu ponieważ mamy zdecydowanie widoczne jak byk większe pole powierzchni pod krzywą w średnim zakresie obrotów. Oczywiście produkuje więcej koni mechanicznych ale nie na tyle by się tym przechwalać

Przyrost momentu obrotowego robi sporą różnicę aczkolwiek najbardziej istotne w nim jest nie to “ile”, tylko przy jakich obrotach. Ponieważ przeciętne auto drogowe bardzo rzadko I na krótką chwilę widzi moc maksymalną, za to bardzo często operuje w okolicy maksymalnego momentu obrotowego

Największą wadą jest zwiększenie prędkości chwilowej tłoką co powoduje nadmierne tarcie widoczne na wykresach w postaci oczywistych ubytków mocy przy najwyższych bezpiecznych obrotach. z tego samego powodu strokerów nie stosuje się w dziedzinach motorsportu gdzie silnik praktycznie nie schodzi z wysokich obrotów np w wyścigach takich jak seria Trans Am lub inne z zakrętami, tam częsciej spotkamy się z de-strokingiem


z kolei Największą zaletą strokera jest to ile otwiera przed nami możliwości modyfikacji silnika, dzięki strokerowi możemy wycisnąć przyzwoite osiągi w bardziej użytecznym I praktycznym zakresie obrotów.
-pozwali na zastosowanie wałków I głowic, nazwijmy je “high performance”, bez negatywnych efektów użycia tychże. np. ten sam bardzo ostry wałek, w strokerze stanie się raczej pikantny.
-Możemy uniknąć konieczności zastosowania odelżonych elementów rozrządu z tytanu

Np: jeśli dla twojego silnika moc rzędu 500hp zarezerwowane są dla wyścigowych wysokoobrotowych szlifierek, to po zrobionie z niego strokera te same osiągi staną się bardziej użyteczne na ulicy (przy założeniu że góra silnika I rozrząd pozostaje bez zmian)

jeśli przegiąć w drugą stronę to w przypadku zastosowania z zwykłymi produkcyjnymi głowicami wyjdzie z tego silnik pod ciężkie auta, duże koła, częste holowanie, zasadniczo o osobowości diesla

Skrajnym zastosowaniem dla Stroker kit są Mountain motors budowane pod poważny wyczyn,zaczynające się przy 700hp w wolnossącym wydaniu! I dwa razy tyle z power adder. Najczęściej są to aftermaketowe big blocki, z zakutym dołem I głowicami z najwyższej półki.



Do jakich silników dostaniemy stroker kit?
Praktycznie do każdej najczęsciej tuningowanej platformy w ameryce północnej więc kilka japońskich bloków też sie łapie

Najbardziej popularne zestawy do small blocków to:

383 zrobione z Chevroletowskiej 350ki
408 z fordowskiej 351
426 z Moparowej 340stki
W przypadku big blocków normą będą pojemnośći rzędu 500-600 cali (600 cali – 10 litrów) I zwiększenie pojemnośći o 1.7 litra
Ograniczeniem najcześciej jest rozmiar samej skrzyni korbowej (I odległość do wałka rorządu przy ohv)

Oczywiśćie nie każdy jest gotowy na wydanie tysiaka lub dwóch by zwiększyć kilka parametów, natomiast zdecydowanie warto rozważyć stroker kit kiedy przychodzi czas na remont silnika, w niektórych przypadkach koszt może być identyczny co regeneracja starego wału, stare tłoki I tak idą w śmietnik a nowy zestaw nie wymaga dalszej obróbki w szlifierni, co najwyżej wyważenie.

Na dzisiaj to tyle I zachęcam was do zrobienia dalszego własnego researchu w tej tematyce poprzez wklepanie do google nazwy swojego silnika w calach +stroker kit

Bądź na bieżąco z nowymi artykułami i zapisz się do newslettera

Wspieraj również na:

lub małe piwo :)